hedersmord

Hedersmord är nått sjuk och grymt. Mord överhuvudtaget. Jag förstår mig inte på hur en människa kan döda någon annan människa förmodligen förstår jag mig inte på det för att jag är frisk i huvudet.
Jag har läst många böcker om hedersmord självbiografier. Jag såg en dokumentär idag om Tugba Tunc och jag blev helt rörd av hennes berättelse, den var så sjukt hemskt. Men för er som inte kanske läste tidningen eller såg på nyheterna för 2 år sen eller inte ens har hört talas om Tugba så ska jag skriva ner allt åt er så ni får en inblick på vad som har hänt henne.

När Tugba var ungefär 12-13 år så åkte hennes familj ner till turiket för att hälsa på släkten, hennes kusin som var ungefär 19 år friade till Tugba men hon tackade nej, dels för att hon var liten och att hon ville gå klart skolan, en annan orsak var att hon tackade nej var att hon hade kommit in i det svenska samhället att när man är 12 år gifter man sig inte.
Hennes kusin blev ledsen och hon förklarade att hon tyckte om honom mer som en bror och inget annat. Hon åkte tillbaka till Sverige men telefonen gick i ett hennes moster ringde och sa att hennes barn ville verkligen ha Tugba och att dom skulle gifta sig, men Tugbas mamma sa nej att hon tyckte hon var för liten att dom skulle vänta i några år.

Tugbas bror fick problem så hon ställde alltid upp för honom och försvarade honom. Till slut blev det för mycket att hon slutade att sova, hon var vaken hela tiden. Och hon fick konsekvenser för att hon började se hallucinationer och familjen trodde att hon hade fått en djävul i sig, så dom tog henne till människor som skulle hjälpa henne att få bort dom. Men hon trodde inte på nått sånt, hon mådde bara dåligt.
I mitten av april 2006 åkte Tugba och hennes bror till Turkiet för att hjälpa brodern att stå på sina egna ben.
Tugbas moster tjatade fortfarande om bröllop men hon tackade fortfarande nej och hon var inte intresserad av hennes kusin.

Tugba träffade en man som hon blev kär i och dom smög med sitt förhållande, hon brukade säga att hon skulle gå till ett Internet cafe men gick och träffade sin pojkvän istället. Den ända som visste om detta var hennes bror som hade fått hänga med några gånger. Men så hade någon i hennes släkt sätt hon och hennes pojkvän tillsammans och kusinen och mostern började hota henne "Om ni ses någe mer så dödar vi dig" och Tugba svarade tillbaka "hellre död än att jag gifter mig med din son".

5 juni 2006 så mötte hon sin pojkvän i en park i Bursa. Dom satt på en bänk och var helt själva omringade av buskar. Helt plötsligt hör dom ett skott och hennes första tanke var "det är någon jägare som är ute och jagar" några sekunder efter det så tappar hon känseln i armen och rör röster, men uppfattar fortfarande inte vad som har hänt. Sen förstår hon och pojkvännen att det är hon som är skjuten och hon tror att det är någon jägare som har prickat fel. Hon blir skjuten en gång till i magen och ramlar ihop och då ser hon några gestalter som visar sig vara hennes kusins kompisar och dom skjuter hennes pojkvän i armen. Och Tugba ligger och kämpar för sitt liv med tarmarna i händerna och med vildhundar runt omkring sig. Gäringsmännen springer sin väg och åker iväg i en vit bil. Tugbas pojkvän är också skadad i armen men försöker hitta hjälp. Han får hjälp av två alkolister som larmar anbulans.

Mostern tyckte Tugba skulle dö så hon skulle inte hjälpa henne. Hon skulle inte bidra med några pengar till att köpa blod till henne. Hon ansåg att hon hade skämt ut familjen smutskastat hela släkten. Tugbas farbror fick låna pengar av en massa folk så han kunde köpa blod. Han var den ända i släkten i Turkiet som ville hjälpa henne.

Nästan 2 veckor senare vaknar Tugba. Då står hennes mamma inne i rummet på sjukhuset i Turkiet med hennes kusin. Det ända hon får fram är "vad fan gör han här?" Och hennes mamma förstår först inte och svarar "Är det han som har gjort det här?" Hon svarar "Vad fan tror du?" och sedan svimmar hon.

När hon vaknar upp senare inser hon att hon är förlamand från midjan och neråt. Hon har kraftig smärta i ryggen.
Idag 2008 så har hon opererats över 10 gånger, hon opererades utomlands för att ta bort kulan i ryggen/magen och fick även operera fötterna och knäna och idag kan hon gå lite med krykor.

Nu förkortade jag ner allt om Tugba och jag tänker inte berätta om hennes rättegång. Men jag hoppas att dom som gjorde detta mot henne kommer att få sitt straff en vacker dag.


xoxo /N


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback