Dödshjälp

Jag tycker Sverige ska införa dödshjälp, jag menar inte att man ska springa dit för att man inte orkar med skolan och vill dö och sedan ber om dödshjälp. Jag menar till dom allvarligt sjuka som har verkligen stora problem och inte har livsglädjen kvar att leva, att man inte vill sitta i rullstol med två ben kvar. En del människor tycker det är okej och lär sig acceptera sånt. Medan andra inte gör det och mår dåligt dygnet runt, visst man får nog bra hjälp av en kurator psykolog men alla vill inte ha den hjälpen.


Aktiv dödshjälp: När man förkortar en människas liv med hjälp av höga doser av morfin, barbiturater eller en till två cocktailpåse. Holland, Belgien, Luxemburg. Dödshjälp kostar ca 30 000

Passiv dödshjälp: Det är mycket vanligare. Om men människa ligger i koma så slutar personalen på sjukhuset att tvätta rent liggsår, får ingen mat, ingen som fuktar munnen på patienten. Sen får patienten morfin för att döva smärtan och söva. En del människor dör efter bara nått dygn, andra kan dö efter en vecka utan mat och vatten.
Jag tycker inte om passiv dödshjälp, jag tycker det låter ont. Ligga en hel vecka och bara lida fast man inte känner riktigt nått.
Vad tycker du?

xoxo /N


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback